راهنمای استفاده از سامانه جامع حراست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- دفاتر پیشخوان
1 مقدمه
2 عضویت در سامانه
گام 1. جهت ورود به سامانه حراست، صفحهای مطابق شکل زیر مشاهده میکنید.
شکل 1 صفحه لاگین سامانه حراست
گام 2. با زدن دکمه عضویت در سامانه، فرم نمایش داده شده در شکل زیر را مطابق آنچه در ادامه ذکر شده است، تکمیل کنید:
شکل 2 فرم ثبت نام
1 و 2. نام و نام خانوادگی نماینده دفتر را وارد کنید.
3. جنسیت فرد را مشخص نمایید.
4. ایرانی یا غیرایرانی بودن نماینده دفتر را ثبت کنید.
5. در صورتیکه فرد ایرانی است، کدملی فرد را وارد کرده و در غیر اینصورت شماره گذرنامه وی را ثبت کنید.
6 و 7. شماره شناسنامه و تاریخ تولد را در این قسمت وارد کنید.
8. در فیلد تلفن، شماره تلفن را به همراه کد شهر وارد کنید.
9. شماره تلفن همراه را بصورت کامل ثبت کنید.
10. ایمیل سازمانی شرکت را وارد کنید.
11. کد دفتر پیشخوان را در صورت وجود وارد نمایید.
12. در صورتیکه دفتر دارای شناسه ملی ثبت است، آن را وارد کنید.
13و 14. استان و شهر خود را انتخاب کنید.
15 و 16. بخش و روستا را در صورت وجود وارد کنید. این دو مورد اجبار ورود ندارد.
17. آدرس خود را به صورت کامل در این قسمت ثبت کنید.
18. در صورت تایید اطلاعات فوق، تیک این قسمت را بزنید.
19. جهت بازگشت به صفحه اصلی، روی دکمه قرمز کلیک کنید. (تمامی اطلاعاتی که وارد کردهاید حذف خواهد شد)
20. جهت ثبت اطلاعات دکمه مرحله بعد را بزنید.
گام 3. بعد از زدن دکمه مرحله بعد و مشاهده صفحهای مطابق شکل زیر، کد ارسال شده به شماره همراه را وارد کنید.
شکل 3 صفحه صحتسنجی در فرآیند عضویت سامانه
گام 4. کد امنیتی نشان داده شده (captcha) در شکل 3 را وارد کنید.
گام 5. در صورت صحت اطلاعات، با کلیک روی دکمه مرحله بعد، اطلاعات به سازمان ارسال میشود.
گام 6. بعد از ارسال اطلاعات، نام کاربری و کلمه عبور به تلفن همراه شما پیامک میشود. با وارد کردن این اطلاعات در صفحه لاگین، صفحهای مطابق شکل زیر نشان داده شده و باید کلمه عبور جدید خود را وارد کنید. با زدن دکمه ثبت، مجددا به صفحه لاگین هدایت میشوید و باید با نام کاربری و کلمه عبور جدید در سامانه لاگین کنید.
شکل 4 صفحه تغییر کلمه عبور
1-2 فراموشی کلمه عبور
گام 1. در صورت فراموشی کلمه عبور، در صفحه لاگین، روی دکمه فراموشی کلمه عبور کلیک کنید. در این حالت صفحهای مطابق شکل زیر مشاهده میکنید که لازم است، نام کاربری و تلفن همراه خود را وارد کنید. با زدن دکمه مرحله بعد، کد صحت سنجی برایتان ارسال میشود و با زدن دکمه بازگشت به صفحه اصلی، به صفحه لاگین هدایت میشوید.
شکل 5 فرم فراموشی رمز عبور
گام 2. بعد از زدن دکمه مرحله بعد، نام کاربری و کلمه عبور برایتان ارسال میشود که بعد از ورود مجدد، باید حتما در اولین لاگین رمز عبور خود را تغییر دهید که مجددا صفحه ای مطابق شکل زیر نشان داده میشود.
شکل 6 صفحه تغییر کلمه عبور
گام 1. بعد از ورود به سامانه از منوی سمت راست بلوک ثبت اطلاعات، روی منوی اطلاعات دفتر پیشخوان، کلیک کنید.
شکل 7 منوی ثبت اطلاعات
گام 2. با کلیک روی این منو، صفحهای مطابق شکل زیر نشان داده میشود. در فرم اول باید «مشخصات دفتر پیشخوان » را وارد کنید (تمامی فیلدها اجبار ورود داشته و باید تکمیل شود):
شکل 8 فرم مشخصات دفتر پیشخوان
1. علت ثبت درخواست را میتوانید متقاضی صدور یا متقاضی تمدید انتخاب کنید.
2. نام دفتر پیشخوان را در این قسمت ثبت کنید.
3. تلفن دفتر پیشخوان همراه با کد شهر را در این فیلد درج کنید.
4. تلفن همراه را در این قسمت وارد کنید.
5. شماره فکس را در این فیلد ثبت کنید.
6. پست الکترونیک معتبر را در این قسمت درج کنید.
7. کد پستی دهرقمی را در این فیلد ثبت کنید.
8. استان محل دفتر پیشخوان را باید در این قسمت انتخاب کنید.
9. لازم است شهر محل دفتر پیشخوان را در این بخش ثبت کنید.
10.کد دفتر پیشخوان را در این فیلد وارد کنید و اگر دفتر پیشخوان به شرکت تبدیل شده است، نیازی به وارد کردن این فیلد نیست.
11. اگر دفتر پیشخوان به شرکت تبدیل شده است، الزامی است که شناسه ملی ثبت را وارد کنید. توجه داشته باشید پر کردن حداقل یکی از دو فیلد «کد دفتر پیشخوان» و «شناسه ملی ثبت» الزامی است.
12. آدرس دفتر پیشخوان را در این فیلد ثبت کنید.
13. جهت ثبت سایر اطلاعات اشخاص حقیقی روی دکمه مرحله بعد کلیک کنید.
گام 3. «مشخصات فردی صاحب امتیاز» مطابق شکل زیر نشان داده میشود که فیلدهای آن باید به شرح زیر تکمیل شود:
شکل 9 فرم مشخصات فردی صاحب امتیاز
1. سمت فرد صاحب امتیاز در دفتر را در این قسمت انتخاب کنید.
2. مشخصات شناسنامهای فرد صاحب امتیاز را درج کنید.
3 و4. نام و نام خانوادگی قبلی فرد صاحب امتیاز را ثبت کنید.
5. شغل فعلی فرد را در این قسمت ثبت کنید.
6. شغلهای قبلی فرد را در این فیلد وارد کنید.
7. مذهب فرد صاحب امتیاز را در این بخش ثبت کنید.
8. تلفن ثابت را به همراه کد شهر وارد کنید.
9. اطلاعات آخرین مدرک تحصیلی را در این فیلدها وارد کنید.
10. شماره تلفن همراه را بصورت کامل در این فیلد ثبت کنید.
11.تصویر کارت ملی را بارگذاری کنید.
12.تصویر شناسنامه را بارگذاری کنید.
13 و 14. نشانی محل سکونت و محل کار را به ترتیب در این فیلدها وارد کنید.
15. خلاصه سوابق قبلی را در این قسمت ثبت کنید.
16. تصویر پروانه را در این قسمت بارگذاری کنید.
17. عکس فرد صاحب امتیاز را در این قسمت بارگذاری کنید (این فیلد اجبار ورود دارد).
18. گواهی عدم سوء پیشینه را در این قسمت بارگذاری کنید.
19. با زدن دکمه ثبت، اطلاعات این فرم ثبت میشود و یک رکورد در این قسمت نمایش داده میشود.
20. با کلیک روی این دکمه به صفحه قبل (مشخصات) رفته و اطلاعات دفتر پیشخوان را مشاهده میکنید.
21. پس از واردکردن اطلاعات تمام فیلدها، باید بر روی این دکمه کلیک کنید
گام 4. با وورد به مرحله بعد، فرم "لیست کارکنان" مطابق شکل زیر نشان داده میشود.
شکل 10 فرم لیست کارکنان
1. 1 تا 8 اطلاعات شناسنامهای افراد است که باید در این فیلدها ثبت کنید.
9. تصویر کارت ملی را بارگذاری کنید.
10. تصویر شناسنامه را بارگذاری کنید.
11. گواهی عدم سوء پیشینه را در این قسمت بارگذاری کنید.
12. با کلیک روی این دکمه رکورد جدید ثبت، فرم خالی شده و آماده ثبت رکورد جدید میشود.
13. با کلیک روی این دکمه، رکورد موجود در لیست کارکنان حذف میشود.
14. با کلیک بر روی این دکمه، میتوان اطلاعات موجود در رکورد را ویرایش کرد.
15.با کلیک روی این دکمه به مرحله قبل منتقل خواهید شد.
16. پس از وارد کردن رکورد برای تمام فرمها، با کلیک روی این دکمه، پروفایل دفتر پیشخوان ایجاد میشود.
4 مشاهده و ویرایش اطلاعات پروفایل
گام 1. بعد از ایجاد پروفایل، وارد حساب کاربری شده و در منوی سمت راست، از بلوک مشاهده اطلاعات، روی منوی اطلاعات دفتر پیشخوان کلیک کنید.
شکل 11مسیر مشاهده و ویرایش اطلاعات پروفایل
گام2. با کلیک بر روی این منو، رکورد مربوط به اطلاعات دفتر پیشخوان نمایش داده شده و با کلیک روی آن، صفحه مطالعه پرونده شامل اطلاعات دفتر پیشخوان، نمایش داده میشود.
شکل 12 پرونده اطلاعات پروفایل
4-1 ویرایش یا حذف رکورد
گام 1. در صفحه مطالعه مطابق شکل زیر جهت ویرایش/حذف رکورد بر روی بخش مشخصشده با شماره 1 کلیک کنید. از منوی شماره 2، بر روی حذف یا ویرایش کلیک کنید.
شکل 13 صفحه مطالعه پرونده با امکانات ویرایش، حذف و الصاق
گام2. در صورت کلیک روی دکمه ویرایش، فرم مطابق شکل زیر باز شده و در آن میتوان اطلاعات را ویرایش کرد و در نهایت با کلیک روی دکمه ثبت، تغییرات را روی آن فرم اعمال کرد.
شکل 14 فرم ویرایش اطلاعات پروفایل
4-2 افزودن رکورد
گام1. برای افزودن رکورد به هر فرم، ابتدا بر روی دکمه الصاق (شماره 3 در شکل زیر) کلیک کرده و سپس بر روی دکمه مشخصشده با شماره 4 کلیک کنید.
شکل 16 صفحه مطالعه پرونده با امکانات ویرایش، حذف و الصاق
گام2. با کلیک بر روی دکمه 4 از شکل فوق، فرم مربوطه باز شده که در آن میتوان با پر کردن فیلدها و کلیک بر روی دکمه ثبت، رکورد جدید به پرونده افزود.
4-3 جستجو و فیلتر
گام 1. جهت جستجو یا فیلتر، لازم است متن مورد نظر خود را در کادر شماره پنج از شکل زیر وارد کنید.
شکل 17 جستجو و فیلتر
گام 2 . با کلیک روی دکمه شماره 6 جستجو و با کلیک روی شماره 7 در شکل فوق، فیلتر انجام شده و رکوردهایی که دارای عبارت مورد نظر هستند مطابق شکل زیر هایلایت میشوند.
شکل 15 نمایش نتایج جستجو
5 درخواست پروانه دفتر پیشخوان
گام 1. از منو سمت راست، بلوک درخواست بررسی اطلاعات را انتخاب و سپس روی منو "درخواست پروانه دفتر پیشخوان" کلیک کنید.
گام 2. فرم مشخصات دفتر پیشخوان نمایش داده شده و اطلاعات آن، از پروفایل فراخوانی میشود. تمام فرمهایی که در ایجاد پروفایل توضیح داده شد در این مرحله نیز موجود است. فرمهای مشخصات، مشخصات فرد صاحب امتیاز و لیست کارکنان را باید بررسی و تکمیل کنید.
گام 4. در نهایت با زدن دکمه "ثبت نهایی" اطلاعات تکمیل شده برای این درخواست در قالب html نمایش داده میشود.
گام 5. جهت ارسال درخواست به استان مربوطه، الزامی است در html نمایش داده شده، روی دکمه «ارسال به سازمان» کلیک کنید. در این حالت درخواست برای استان ارسال میشود و در کارتابل کارشناس مربوطه قرار میگیرد.
شکل 19 html نمایش داده شده در ثبت درخواست
6 کارتابل
جهت دسترسی به کارتابل روی دکمه «صفحه اصلی» کلیک کنید تا محتویات کارتابل مطابق شکل زیر نمایش داده شود.
1. همانطور که در تصویر مشخص است، میتوانید درخواستهایی که برای شما عودت داده شده را در قسمت کارتابل مشاهده کنید.
2. پاکت قرمز رنگ نشاندهنده درخواستهای جدید است. در صورتی که درخواست را باز نکردهباشید این علامت نمایش داده میشود.
3. پاکت سبزرنگ نشاندهنده درخواستهایی است که مشاهده کردهاید ولی به مرحله بعد ارسال نکردهاید. یعنی هنوز درخواست در کارتابل شما باقی مانده و در حال بررسی است.
4. مورد شماره 4، نشان دهنده یادآورد است.
5. فرستنده: کاربر فرستنده درخواست، در این ستون نمایش دادهمیشود.
6. تاریخ ارسال: تاریخ دریافت درخواست، در این قسمت قابل مشاهدهاست.
7. فرآیند: نوع عملیات در این قسمت نمایش داده میشود. مانند تشکیل پرونده، ثبت قراداد و . . .
8. فعالیت جاری: مرحله فرآیند را مشخص میکند.
9. شماره سریال: برای هر درخواست یک شماره سریال مخصوص وجود دارد که کاربر به راحتی میتواند از آن برای جستجو استفادهکند.
10. موضوع: موضوع اصلی درخواست، در این قسمت قابل مشاهده است.
11. درخواست دهندهی اولیه: نام کاربر اولیه که آغازکنندهی فرآیند است، به عنوان درخواستدهنده اولیه نمایش دادهمیشود.
12. در این قسمت تعداد پیامهای موجود در کارتابل نشان داده میشود.
13. با استفاده از این دکمه ها میتوان صفحه بعد، قبل و یا اولین و آخرین صفحه در کارتابل را مشاهده کرد.
7 انواع کارتابل
از منوی بازشونده دوم مطابق 0 میتوانید انواع کارتابلها را انتخاب کنید، که شامل موارد زیر است:
8 بررسی درخواست
با کلیک روی درخواست عودت داده شده ( درخواست موجود در کارتابل)، صفحهای مطابق شکل زیر نمایش داده میشود که با کلیک روی دکمه «مرحله بعد»، فرم اطلاعات فرد صاحب امتیاز و کارکنان، نمایش داده میشود. حال میتوانید براساس نظر کارشناس سازمان ( کارشناسی که درخواست را عودت داده است)، اطلاعات را ویرایش کنید و مجددا درخواست را برای ایشان ارسال کنید.
شکل 22 نمایش اطلاعات درخواست عودت داده شده